Οδηγώντας στα Βαλκάνια

Οδηγώντας στα Βαλκάνια
Με αφορμή το πρόσφατο οδικό ταξίδι μας, θεώρησα σκόπιμο να αναφέρω τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας / συμπεριφοράς που τηρούνται σε κράτη όπως τα Σκόπια, η Βουλγαρία, η Σερβία, αλλά και σε βορειότερα όπως η Κροατία και η Σλοβενία. Κανόνες που ισχύουν σε όλο τον κόσμο, αλλά δυστυχώς στην χώρα μας δεν εφαρμόζονται. Κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα τους εκατοντάδες νεκρούς που θρηνούμε στην άσφαλτο κάθε έτος.

Ξεκινάμε;

Οδική συμπεριφορά

Στις πόλεις των Σκοπίων, του Βελιγραδίου, του Ζάγκρεμπ, της Λουμπλιάνας και της Σόφιας όταν στους δρόμους υπάρχουν διαβάσεις πεζών, απόλυτη προτεραιότητα έχουν οι πεζοί και αυτό τηρείται ευλαβικά. Οι πεζοί μάλιστα διασχίζουν το δρόμο χωρίς να κοιτούν προς τα αυτοκίνητα που έρχονται γιατί θεωρούν δεδομένο ότι θα σταματήσουν. Τα αυτοκίνητα με την σειρά τους ακινητοποιούνται όταν απλά βλέπουν τους πεζούς στα πεζοδρόμια. Σε αντίστοιχη περίπτωση στην Αθήνα, μπορεί ένας πεζός να περιμένει έως και αρκετά λεπτά για να περάσει την διάβαση! Και επειδή όταν πας στη Ρώμη συμπεριφέρεσαι ως ρωμαίος, οδηγώντας σε αυτές τις πόλεις σου παίρνει μερικά μόλις δευτερόλεπτα να σταματάς κι εσύ, ως οφείλεις, στις διαβάσεις των πεζών.

οδηγώντας στα Βαλκάνια - Κροατία
Ζάγκρεμπ

Οδηγώντας στα Βαλκάνια, θα παρατηρήσεις ότι στις πόλεις αυτές δεν κυκλοφορεί κανένα μηχανάκι. Κυκλοφορούν όμως ποδήλατα στους ειδικούς ποδηλατοδρόμους, που συνήθως είναι στα πεζοδρόμια. Στην Αθήνα, δυστυχώς, οι οδηγοί προσέχουν περισσότερο μην έρθει κάποιο μηχανάκι, που κινείται αντίθετα, κατά πάνω τους, παρά τους πεζούς.

Στους δρόμους και τα πεζοδρόμια των κέντρων των πόλεων, αλλά και στους αυτοκινητόδρομους, δεν υπήρξε ούτε μία λακκούβα, ούτε ένα “μπάλωμα”. Έργα οδοποιΐας υπήρχαν πολλά, αλλά προφανώς δεν άφηναν πίσω τους λακκούβες. Σημείωσε ότι, ειδικά οι αυτοκινητόδρομοι, είχαν κατασκευάσει από δύο συγκεκριμένες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.

Οι κανόνες οδικής κυκλοφορίας τηρούνται απαρέγκλιτα. Δεν υπάρχει βαθύ πορτοκαλί φανάρι σε αυτά τα μέρη. Αν δεν το κάνεις μάλλον θα προκαλέσεις ατύχημα.

Σε 10 μέρες πάντως, είδα μόνο δύο «φτιαγμένα» golf που έκαναν σφήνες στους δρόμους!

Στάθμευση

Η στάθμευση στο κέντρο των πόλεων, αλλά και σε ακτίνα τουλάχιστον 4 χλμ απ’ αυτό, είναι ελεγχόμενη. Στέλνεις sms σ’ εναν συγκεκριμένο αριθμό και πληρώνεις με την ώρα (κόστος 0,40-0,60 € / ώρα). Στις περιμετρικές ζώνες ελεγχόμενης στάθμευσης μπορείς να σταθμεύσεις δωρεάν, συνήθως, από τις 9.00 μ.μ. έως τις 7.00 π.μ. Για την καρδιά των πόλεων, επειδή οι θέσεις στο δρόμο, ακόμα κι έτσι, είναι δυσεύρετες, μια σίγουρη λύση είναι τα ιδιωτικά πάρκινγ, όπου συνήθως είναι ανοικτά όλο το 24ωρο και χρεώνουν 1-2 € / ώρα στάθμευσης.

Όρια ταχύτητας

Οδηγώντας στα Βαλκάνια, σε αυτές τις συγκεκριμένες χώρες τηρούνται τα όρια ταχύτητας. Στις κλειστές εθνικές οδούς / αυτοκινητόδρομους, με διάζωμα και δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, είναι 120 και 130 χλμ -λιγότερο σε περίπτωση χιονόπτωσης- και στα εθνικά δίκτυα, χωρίς διάζωμα στη μέση και με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, (υπάρχουν κάποια κομμάτια μόνο στην Βουλγαρία) 60 και 70 χλμ. Στους αυτοκινητόδρομους συνάντησα μια φορά αστυνομικό έλεγχο (στα Σκόπια). Όμως, οι οδηγοί συνηθίζουν, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, να οδηγούν στην δεξιά λωρίδα κι όταν θέλουν να προσπεράσουν, μόνο τότε, πάνε στην αριστερή. Σε εθνικό / επαρχιακό δίκτυο με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, οι έλεγχοι από μπλόκα αστυνομικών είναι πάρα πολλοί και τα πρόστιμα για παραβάσεις τσουχτερά.

Βενζίνη και διόδια

Επίσης, αναφορικά με τα κόστη σε βενζίνη και διόδια:

 

Η απλή αμόλυβδη σε Σκόπια και Βουλγαρία κοστίζει 1,10-1,15€ / lt.

Σε Σερβία, Κροατία και Σλοβενία: 1,40-1,45€ / lt.

Για να διανύσω 1.200 χλμ στις Ελληνικές εθνικές οδούς πλήρωσα περίπου 70€ διόδια και για 2.300 χλμ σε Σκόπια, Σερβία, Κροατία, Σλοβενία και Βουλγαρία, όπου οι δρόμοι είναι γενικά καλύτεροι, 100€

οδηγώντας στα Βαλκάνια - Σόφια
Σόφια
Ταξιδιωτικά έγγραφα

Εάν θέλεις να ζήσεις κι εσύ την εμπειρία αυτού του road trip θα χρειαστείς για τη διέλευσή σου στα σύνορα:

Ταυτότητα νέου τύπου και με λατινικούς χαρακτήρες για ενήλικες και για παιδιά που έχουν κλείσει τα 12 τους χρόνια. Διαβατήριο για τα μικρότερα παιδιά, μια που δεν μπορούν να εκδώσουν ταυτότητα. Το παράβολο για το διαβατήριο κοστίζει περίπου 75€. Παρόλο που η Σερβία και τα Σκόπια δεν είναι μέλη της Ε.Ε., η ταυτότητα αρκεί για να περάσεις τα σύνορα και αυτών των χωρών.

Πράσινη κάρτα για το αυτοκίνητο. Ζητήσε από την ασφαλιστική σου να την εκδώσει δωρεάν και να την ταχυδρομήσει.

Για την σωστή διαχείριση του χρόνου σου, υπολογίσε καθυστερήσεις 10-20’ στα σύνορα από τις ουρές των οχημάτων.

Εάν ταξιδέψεις χειμώνα να έχεις υπόψη σου το εξής: Στην Σερβία και την Σλοβενία, από το Νοέμβριο έως τον Μάρτιο κάθε έτους, είναι υποχρεωτική η χρήση χειμερινών ελαστικών στα αυτοκίνητα. Σε Σκόπια, Κροατία και Βουλγαρία είναι υποχρεωτικό να έχετε μαζί μας χιοναλυσίδες.

Καλά μας ταξίδια!

Δείτε όλες τις στάσεις του ταξιδιού:
στην Βόρεια Μακεδονία / Σκόπια
στην Σερβία / Βελιγράδι και Νις
στην Κροατία / Ζάγκρεμπ
στην Σλοβενία / Λουμπλιάνα
στην Βουλγαρία / Σόφια

Οδηγώντας στα Βαλκάνια μάθαμε πολλά. Πίσω στην Αθήνα και στην δημιουργική μας εργασία: Να κάνουμε τα παιδιά να χαίρονται με την ψυχή τους! Διαλέξτε κι εσείς από το eshop μας την πινιάτα που σας αρέσει.

Scroll to Top